vrijdag 9 januari 2009

woensdag 7 januari 2009

verslag van Wouter Smits
Iedereen is nog moe van het uitgaan van de zeer gezellige vorige avond. Ik stond vandaag op om 7.30 op en ik ging naar boven (ik slaap in de kelder). De moeder stond al klaar en we konden meteen aan tafel! Het eten is hier 's ochtens hetzelfde als in nederland. Toen we klaar waren met eten moesten we meteen in de auto naar school, dat is ongeveer 15 min rijden. We gingen als eerste met de bus naar Quinta de Regaleira! We moesten door Lissabon heen en op de brug naar Lissabon stond het zoals gewoonlijk helemaal vast. We hebben ongeveer 1.30 uur gereden naar het park. Het is een heel mooi park met heel veel groen en een paar kleine grotten. Ook was er een oud kasteel en dat hebben wij ook bezocht. Wat opvalt hier in Portugal is dat niets recht is, het is een zeer heuvelachtig gebied. We hebben daar een quiz gedaan over elkaars landen en natuurlijk hadden wij meer vragen goed dan de Portugezen. We zijn met de bus verder gereden naar het westelijkste puntje van Europa! Dit was een mooi rotsachtig stuk en je stond hoog boven de zee! Het waaide er hard maar je kon goed over de zee heen kijken. We gingen weer in de bus, nu reden we naar een rijke wijk aan zee, het was mooi om te zien hoe groot die huizen zijn van die mensen, het leken net paleisjes. Toen de bus weer aanreed naar huis iedereen was heel erg moe. De plannen voor vanavond zijn dat we naar een karaoke bar aan het strand gaan! Dat wordt vast wel weer heel gezellig en morgen gaan we eindelijk naar Lissabon.
(red. karel)

Het meest westelijke punt van Europa
door Ioanna Vassiliou

Het meest westelijke punt van Europa, ik heb erover gelezen, gehoord en ook weet ik dat die in Portugal ligt. Maar het bezoeken… dat heb ik nog nooit gedaan, en dat stond dus vandaag op de planning.

Daar zaten we dan, in de bus op weg naar “Cabo da Roca” (zoals de Portugezen het noemen) in de bus werd ons verteld dat het daar erg gevaarlijk is vanwege de rotsen, losliggende stenen en de sterke wind. Het werd ons aangeraden om achter het stenen muurtje te blijven. Uiteindelijk is iedereen gelukkig weer heelhuids in de bus gestapt. Het uitzicht was absoluut geweldig! Je keek uit over de hemelblauwe oceaan. (bijna) iedereen heeft er wel een plaatje van geschoten.

Door de hoeveelheid wind die er was, was het te koud om langer te blijven, dus zijn we daarna gelijk weer in de bus gestapt waar het lekker warm was. Voordat we naar huis gingen zijn we nog even gestopt bij “the hell mouth”, dat is een stukje oceaan aan de rand van de kust, waar veel grote rotsen in liggen. Ze noemen het de hell mouth, omdat er op die plek veel ongelukken gebeuren met surfers. Desondanks het verhaal wat erachter zit, was het wel erg mooi om te zien.

Uiteindelijk zijn we weer terug naar school gereden met de bus, en daar werd iedereen opgehaald door de ouders. Kortom, het was een hele leuke dag waarin we veel natuur hebben bezichtigd.

Een lange vermoeiende dag
door Maureen Rovers

Vandaag was een lange, vermoeiende, maar vooral leuke dag dag. Ik stond op om 7.30 en maakte me snel klaar voor de dag die zou komen. Ik at een goed ontbijt en we vertrokken om 8.15 richting school. Na daar een half uur gewacht te hebben vertrokken we met z´n alle in de bus naar Sintra, een klein stadje. We hadden daar tijd om te winkelen, lekker in de zon te zitten en wat te eten. Na een tijdje liepen we richting ´Quinta da Regaleira´. Het was super mooi! Het is een monument; een soort kasteel met daaromheen een heel groot en apart stuk natuur. We konden in grotten lopen, over bruggetjes en noem het maar op. Toen we alles hadden bekeken hadden we een surprise quiz. De Nederlandse groep kreeg vragen over Portugal en de Portugese groep kreeg vragen over Nederland. Dit was wel erg lastig.. Een tijdje later stapten we weer in de bus op weg naar onze volgende bestemming. Ook dit was erg mooi. We kregen het meest westelijke punt van Europa te zien. Er was mooie natuur, een mooie zee en de zon scheen. Heerlijk dus! Daarna gingen we weer terug met de bus op weg naar huis, dit was wel een lange en ook slaapwekkende reis..

Maureen

Sintra
door Natasja Rooijendijk
Vandaag moesten wij om half 9 op school zijn. Daar werden wij opgewacht door onze buschauffeur. Hij bracht ons naar een dorpje ´Sintra´. Daar gingen we met zijn alle naar een klein luchcaféetje. Daar hebben we wat gegeten en gedronken. Toen gingen we naar een groot paleis met een hele grote tuin. Maar toen we daar waren waren er 6 mensen kwijt! Natasja, Nancy, Thijs, Mathijn, Ceyda en Maureen. We waren in een souverniers winkeltje toen de rest naar het paleis liep. Toen hebben we wat rond gedwaald in het dorpje en we hebben het aan wat mensen gevraagt. Karel belde ons en we waren gelukkig nog aangekomen bij het paleis. Daar was het heel erg mooi. Echt een super mooi oud gebouw met een prachtige tuin. Daar kregen wij ook een quiz. De portugeesse leerlingen moesten een quiz maken over Nederland. En wij over Portugal. De nederlanders hebben uiteindelijk gewonnen. Daarna zijn we met de bus naar het westerste puntje van europa gegaan. Karel zei in de bus dat het erg gevaarlijk was, omdat je zo kon uitglijden daar. Toch waren er weer leerlingen die op gevaarlijke plekjes gingen staan. Maar gelukkig is er niks gebeurd. Toen moesten we nog een hele tocht met de bus terug naar Sobreda ondertussen hadden we een korte stop. Vanavond gaan we met een heel stel naar een karaoke bar. Dat wordt vast ook heel gezellig.