dinsdag 6 januari 2009

eindelijk in portugal

van brechje verhoeven.
Toen we maandag vertrokken uit Uden lag er 20 centimeter sneeuw. Daardoor was everybody te laat in Oss en zijn we een uur later dan gepland in de trein naar Den Bosch gestapt. We hoorden in Den Bosch dat de intercity naar Schiphol niet reed. We schrokken heel erg, maar de twee jolige conducteuren verlosten ons van onze paniek en vertelden ons dat de trein wel reed. Toen we in Schiphol aankwamen dachten we dat we te laat zouden zijn voor het inchecken. Maar onze vlucht had vertraging dus konden we toch nog taxfree shoppen. Bij het instappen van het vliegtuig was iedereen erg zenuwachtig. Sommige hadden nog nooit gevlogen, waaronder Natasja. Onderweg kregen we iets te eten. (in een klein groen doosje kregen wij een bakje rauwkost salade, een broodje, een bakje kruidenkaas, boter, mini bestek en twee crackers..red)De salade werd niet door iedereen gewaardeerd. Toen het vliegtuig ging dalen kreeg iedereen buikpijn van de zenuwen. En eenmaal op de grond hebben we van opluchting geapplaudisseerd.
Er stond een bus voor ons klaar en we gingen naar de portugese school. Daar werden we opgewacht door onze partners. Om de beurt werden we voorgesteld. In het begin was het erg onwennig en was iedereen erg verlegen, alleen Ioanna niet. (de leerlingen hadden zelf gezorgd voor allerlei lekkere dingen: cakes, sandwiches, taartjes, hartige taart, broodjes, drinken enz..red).
Everybody ging naar hun nieuwe huis met hun nieuwe familie. Ik (Brechje) heb een leuke familie en een mooi huis. We gingen eten, en dat was erg anders dan thuis: we aten chips als aardappel. Lekker! We waren om 9 uur klaar met eten. Iedereen zou elkaar die avond zien bij het winkelcentrum (shopping mall). De winkels gaan dicht om 1.00u 's nachts !! Alles is goedkoop ! 3,95 voor een shirt.
We vertelden elkaar onze ervaringen en iedereen was positief over zijn/haar gezin.
In de supermarkt is ook alles anders. De winkel is zo groot als twee voetbalvelden. Je hebt geen tien soorten kaas, maar wel duizend. De mensen die er werken skaten door de winkel en er wordt automatisch een tas om je boodschappen gedaan. ik heb ze geteld; 31.
We sliepen om 1.00u en stonden vanmorgen om 7 uur op.

1. dag brechje, bedankt voor je bijdrage. straks lag je nog op het strand je bijdrage te schrijven, en nu staat je verhaal al in de blog. vanavond proberen we de foto's te publiceren.
    grtn van inge en karel.

2. Hoi Brechje, wat een leuk verslag! Zo kunnen we meegenieten van jou/jullie reis naar Portugal.